ОПИС ДОКУМЕНТУ
Автор: | |
Доповідач: | |
Статус: | Прийнятий в цілому |
---|---|
Дата: | 25.04.2025 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
Про затвердження Положення про Комунальну установу «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області

УКРАЇНА
БОГОДУХІВСЬКА МІСЬКА РАДА
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
LХVІ ПОЗАЧЕРГОВА СЕСІЯ VІII СКЛИКАННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
__.04.2025 м. Богодухів №____-VІIІ
Про затвердження Положення про Комунальну установу «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області
Відповідно до статті 20 Закону України «Про освіту» (зі змінами), постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» (зі змінами), керуючись статтею 25, частиною 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
В И Р І Ш И Л А :
1. Затвердити Положення про Комунальну установу «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області (далі - Положення), що додається.
2. Директору Комунальної установи «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області Олені РУЖИНСЬКІЙ забезпечити проведення державної реєстрації.
3. Рішення Богодухівської міської ради від 06.12.2024 р. № 7946-VIII «Про затвердження Статуту Комунальної установи «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області в новій редакції» вважати таким, що втратило чинність.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту (голова Валерій ГАЛАС).
Богодухівський міський голова Володимир БЄЛИЙ
Додаток
до рішення Богодухівської міської ради
від __.04.2025 № ___-VIII
(LXVI позачергова сесія VIII скликання)
ПОЛОЖЕННЯ
Комунальної установи
«Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області
Загальна частина
1. Це Положення визначає порядок утворення та припинення, основні засади діяльності, а також правовий статус Комунальної установи «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області.
2. Комунальна установа «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області є установою, що утворена з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи (далі - комплексна оцінка) та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
3. Повне найменування українською мовою: Комунальна установа «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр» Богодухівської міської ради Харківської області.
Скорочене найменування українською мовою: Богодухівський ІРЦ (далі – Богодухівський ІРЦ).
4. Юридична адреса Богодухівського ІРЦ: Харківська область, місто Богодухів, вулиця Моргунова, будинок 7а.
5. МОН є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо діяльності Богодухівського ІРЦ.
6. Методичне та аналітичне забезпечення діяльності Богодухівського ІРЦ здійснює ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти (далі - Центр підтримки інклюзивної освіти).
7. У своїй діяльності Богодухівський ІРЦ керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про вищу освіту», іншими актами законодавства та цим Положенням.
8. Богодухівський ІРЦ провадить діяльність з урахуванням таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних особливостей осіб, дотримання найкращих інтересів особи, недопущення дискримінації та порушення прав особи, конфіденційність, доступність освітніх послуг з раннього віку, міжвідомча співпраця.
9. Засновником Богодухівського ІРЦ є Богодухівська міська рада Харківської області (далі – Засновник).
У своїй діяльності Богодухівський ІРЦ підпорядковується Засновнику.
Богодухівський ІРЦ є юридичною особою, що утворюється як бюджетна установа. Має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, печатку і штампи, бланк із своїм найменуванням.
Засновник розробляє та затверджує установчі документи Богодухівського ІРЦ відповідно до вимог законодавства, у тому числі цього Положення.
10. Богодухівський ІРЦ може мати у своїй структурі філію (філії) та може організовувати власну діяльність з використанням мобільного інклюзивно-ресурсного центру.
Кілька засновників можуть прийняти спільне рішення про утворення інклюзивно-ресурсного центру та укласти договір про спільну діяльність або засновницький договір у порядку, визначеному законодавством, забезпечувати та організовувати діяльність інклюзивно-ресурсного центру відповідно до Закону України «Про співробітництво територіальних громад».
11. Богодухівський ІРЦ має приміщення, пристосоване для осіб з особливими освітніми потребами відповідно до вимог законодавства, у тому числі державних санітарних норм і правил та державних будівельних норм.
Приміщення, загальною площею 250 кв. м., облаштоване ресурсною, сенсорною кімнатами та кабінетами фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру, а також залом для занять з лікувальної фізкультури.
12. Богодухівський ІРЦ надає послуги особам з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) на території Богодухівської територіальної громади (Богодухівського району), за умови подання необхідних документів.
У разі відсутності інклюзивно-ресурсного центру на території територіальної громади (району), міста (району міста) за місцем проживання (навчання) особи батьки (один із батьків) або законні представники мають право звернутися до Богодухівського ІРЦ та укласти договір про співробітництво.
У разі обслуговування осіб з особливими освітніми потребами, які проживають на території іншої адміністративно-територіальної одиниці або територіальної громади, Богодухівський ІРЦ не пізніше 15 числа, що настає за місяцем, в якому було подано звернення, інформує про таких осіб Засновника та Управління освіти з метою укладення договору про співробітництво. У такому разі діяльність організовується за однією з форм співробітництва, визначених Законом України «Про співробітництво територіальних громад».
Завдання інклюзивно-ресурсного центру
13. Основними завданнями Богодухівського ІРЦ є:
1) проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;
2) надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;
3) консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;
4) забезпечення участі педагогічних працівників Богодухівського ІРЦ:
- у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами;
- у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо;
5) залучення (у разі потреби) педагогічних працівників Богодухівського ІРЦ під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти;
6) надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами:
- дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти;
- дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;
7) визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);
8) визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;
9) надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких осіб та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
10) інформування громади про діяльність Богодухівського ІРЦ та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службою у справах дітей, громадськими організаціями тощо;
11) ведення обліку осіб, які звернулися до Богодухівського ІРЦ, шляхом формування їх електронного переліку в АС «ІРЦ» (додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 617 від 22.08.2018, №765 від 21.07.2021, №1491 від 24.12.2024);
12) підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності Богодухівського ІРЦ.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) додатковими завданнями є:
- проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) та:
- зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;
- здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання, але не отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання внаслідок особливостей психофізичного розвитку;
- надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги.
15. З метою якісного виконання покладених завдань Богодухівський ІРЦ зобов’язаний:
- у разі виявлення складних життєвих обставин та/або ризику для життя і здоров’я дитини невідкладно інформувати службу у справах дітей за місцем проживання дитини, територіальний підрозділ Національної поліції;
- вносити Засновнику та Центру підтримки інклюзивної освіти пропозиції щодо удосконалення діяльності Богодухівського ІРЦ;
- залучати у разі потреби додаткових фахівців, у тому числі медичних працівників, клінічних психологів, психотерапевтів, ерготерапевтів, фізичних терапевтів, працівників соціальних служб, фахівців інших інклюзивно-ресурсних центрів, працівників закладів дошкільної освіти (ясел-садків) компенсуючого типу, спеціальних закладів загальної середньої освіти та навчально-реабілітаційних центрів.
Організація проведення комплексної оцінки
16. Комплексна оцінка, у тому числі повторна, проводиться:
- за письмовим (або он-лайн, використовуючи АС «ІРЦ») зверненням (заявою) до Богодухівського ІРЦ батьків (одного з батьків) або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами, особи, яка подала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», яка досягла 14 років (за погодженням із батьками, іншими законними представниками), органів опіки та піклування (для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування (у разі непризначення законного представника у відповідному до законодавства порядку), повнолітньої особи (далі - заявники).
Усі письмові звернення (заяви) до Богодухівського ІРЦ щодо проведення комплексної оцінки невідкладно фіксуються в АС «ІРЦ». У разі звернення до установи щодо проведення комплексної оцінки однієї і тієї самої особи воно фіксується як повторне.
Перед проведенням комплексної оцінки директор Богодухівського ІРЦ або уповноважені ним працівники проводять первинний прийом заявників, визначають час, місце та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність у них таких документів:
- документи, що посвідчують особу заявників;
- свідоцтво про народження дитини;
- інші документів, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна оцінка.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
У разі проведення комплексної оцінки особи з інвалідністю до звернення (заяви) до Богодухівського ІРЦ щодо проведення комплексної оцінки додається її індивідуальна програма реабілітації.
17. Богодухівський ІРЦ проводить комплексну оцінку не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання заяви (додаток 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ №617 від 22.08.2018, № 765 від 21.07.2021, №1491 від 24.12.2024) відповідно до пункту 11 цього Положення.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом тижня з моменту подання звернення (заяви).
18. У разі коли особа з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:
- психолого-педагогічна характеристика особи із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного закладу освіти;
- зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для осіб, які здобувають загальну середню освіту), малюнки, інші результати навчання, виховання та розвитку особи;
- документи щодо додаткових обстежень особи;
- копія протоколу засідання команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами із зазначенням потреби щодо продовження тривалості здобуття освіти.
19. У разі коли особі з особливими освітніми потребами вже надавались психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, до Богодухівського ІРЦ подаються:
- попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки;
- висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг із зазначенням динаміки розвитку особи згідно з індивідуальною програмою розвитку.
20. Богодухівський ІРЦ може проводити комплексну оцінку, у тому числі повторну, за місцем навчання та/або проживання (перебування) особи. Графік проведення комплексної оцінки обов’язково погоджується з керівником відповідного закладу освіти, закладу охорони здоров’я та батьками (одним з батьків) або законними представниками особи за два тижні до початку її проведення.
Для осіб, які мають освітні труднощі тяжкого та найтяжчого ступеня прояву; відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю потребують індивідуального догляду та супроводу; перебувають на довготривалому лікуванні та/або реабілітації в закладах охорони здоров’я комплексна оцінка проводиться за місцем їх проживання (перебування).
Для здобувачів освіти комплексна оцінка проводиться з обов’язковим спостереженням та додатковим збором інформації фахівцями (консультантами) інклюзивно-ресурсного центру про особливості навчання особи в закладі освіти та/або за місцем її проживання (перебування), в тому числі тимчасового у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), консультацій з педагогічними працівниками закладу освіти щодо розроблення її індивідуальної освітньої траєкторії, індивідуальної програми розвитку, необхідності модифікації/адаптації освітньої програми (навчальних предметів), особливостей організації освітнього середовища, рекомендацій з надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг тощо. Для цього фахівці Богодухівського ІРЦ за заявою заявників виїжджають на місце навчання особи з особливими освітніми потребами та/або місця проживання (перебування), в тому числі тимчасового місця проживання (перебування) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
За погодженням із заявниками строк проведення комплексної оцінки може бути продовжено, але не більш як до 30 календарних днів з моменту подання ними письмової заяви, якщо під час проведення оцінки особа була тимчасово непрацездатна або хворіла, що підтверджується медичним висновком про тимчасову непрацездатність або довідкою про тимчасову непрацездатність за формою, затвердженою наказом МОЗ від 14 лютого 2012 р. № 110 (форма № 095/о).
21. Під час проведення комплексної оцінки фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру повинні створити атмосферу довіри та доброзичливості, враховувати фізичний, психологічний та емоційний стан особи, індивідуальні особливості її розвитку, вік, місце проживання, мову спілкування тощо.
22. Участь батьків (одного з батьків) або законних представників особи у проведенні комплексної оцінки є обов’язковою.
23. Комплексна оцінка проводиться фахівцями (консультантами) інклюзивно-ресурсного центру індивідуально за такими напрямами:
- оцінка фізичного розвитку особи;
- оцінка мовленнєвого розвитку особи;
- оцінка когнітивної сфери особи;
- оцінка емоційно-вольової сфери особи;
- оцінка освітньої діяльності особи.
За потреби під час комплексної оцінки може використовуватись інформація про стан здоров’я особи та результати медичної діагностики вузькопрофільних спеціалістів, яку надають заявники (за бажанням).
24. Метою проведення оцінки фізичного розвитку особи є визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо, а також його впливу на фізичну та рухливу активність особи, її освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо облаштування освітнього середовища (простору), адаптації/модифікації навчальних програм.
25. Оцінка мовленнєвого розвитку особи проводиться з метою визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури, а також його впливу на опанування навчальних програм, розвиток комунікативних навичок тощо. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
26. Оцінка когнітивної сфери особи проводиться з метою визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприймання, пам’ять, мислення, уява, увага, а також їх впливу на освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
27. Оцінка емоційно-вольової сфери особи проводиться з метою виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин, психологічного стану особи, а також їх впливу на освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі для фахівців, що надають корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги, для практичного психолога та соціального педагога закладу освіти.
28. Оцінка освітньої діяльності проводиться за всіма напрямками з урахуванням критеріїв формування вмінь та навичок, впливу встановлених особливих освітніх потреб на рівень сформованості знань, умінь, навичок відповідно до вікових особливостей особи, у тому числі оцінка умінь, навичок, інтересів, важливих для вибору професії (для осіб з особливими освітніми потребами, які здобуватимуть професійну (професійно-технічну), фахову передвищу, вищу освіту).
29. У разі потреби фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин з однолітками, дорослими.
30. Результати комплексної оцінки оформлюються в електронному вигляді, зберігаються в Богодухівському ІРЦ та надаються батькам (одному з батьків) або законним представникам особи за письмовим зверненням.
Інформація про результати комплексної оцінки є конфіденційною. Обробка та захист персональних даних осіб в Богодухівського ІРЦ здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних».
31. Узагальнення результатів комплексної оцінки здійснюється на засіданні фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру, які її проводили, в якому мають право брати участь батьки (один з батьків) або законні представники особи з особливими освітніми потребами.
За результатами комплексної оцінки:
- визначаються наявність чи відсутність у особи особливих освітніх потреб та у разі їх наявності зазначається категорія (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів) (додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 765 від 21.07.2021, № 493 від 29.04.2022);
- визначаються напрями, рівень та обсяг підтримки особи з особливими освітніми потребами в освітньому процесі, у тому числі обсяг психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, які надаються особам з особливими освітніми потребами в закладах освіти (для особи з інвалідністю - з урахуванням індивідуальної програми реабілітації);
- надаються рекомендації щодо складення, виконання, коригування індивідуальної програми розвитку в частині надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, змісту, форм та методів навчання відповідно до потенційних можливостей особи, створення належних умов для навчання залежно від порушення розвитку осіб з особливими освітніми потребами (доступність приміщень, особливості облаштування робочого місця, використання технічних засобів тощо);
- надаються рекомендації щодо надання підтримки в освітньому процесі для дітей, які зазнали психологічної травми.
32. За результатами засідання складається висновок про комплексну оцінку (додаток 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 617 від 22.08.2018, № 983 від 21.10.2020, № 765 від 21.07.2021, №1491 від 24.12.2024).
33. Фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників особи з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, необхідністю створення умов для навчання та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття особою дошкільної чи загальної середньої освіти).
34. Комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 10 робочих днів.
35. Висновок про комплексну оцінку надається батькам (одному з батьків) або законним представникам особи з особливими освітніми потребами, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких подається батьками (законними представниками) особи до закладу освіти.
Також висновок про комплексну оцінку може надаватися особі, якою подано заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
36. Висновок про комплексну оцінку зберігається в АС «ІРЦ».
37. У разі встановлення фахівцями (консультантами) інклюзивно-ресурсного центру наявності в особи особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для:
- забезпечення інклюзивного навчання (утворення інклюзивної групи чи класу), складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг згідно з визначеним рівнем підтримки відповідно до додатка 1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 51, ст. 1735; 2021 р., № 62, ст. 3908), та додатка 1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774);
- зарахування особи з особливими освітніми потребами до закладів спеціальної освіти (з урахуванням особливостей розвитку особи відповідно до профілю (напряму) спеціальної школи або навчально-реабілітаційного центру);
- зарахування до спеціальних груп чи класів (з урахуванням особливостей розвитку особи);
- складення індивідуальної програми розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за формою педагогічного патронажу.
38. Комплексна оцінка може проводитися перед зарахуванням особи з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної або загальної середньої освіти. З метою створення у такому закладі умов для навчання особи її батьки (один з батьків) або законні представники звертаються до Богодухівського ІРЦ за шість місяців до початку навчального року.
Перед проведенням комплексної оцінки батьки (один з батьків) або законні представники особи можуть звернутися до закладу освіти, який вони обрали, для зарахування особи.
39. Повторна комплексна оцінка фахівцями (консультантами) інклюзивно-ресурсного центру проводиться у разі:
- переходу особи з особливими освітніми потребами з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти; переходу особи з особливими освітніми потребами між рівнями освіти; переведення особи із спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, закладу дошкільної освіти, закладу загальної середньої освіти до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного (спеціального) класу закладу загальної середньої освіти;
- надання рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічного консиліуму спеціального закладу загальної середньої освіти щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні особою освітньої програми;
- ініціативи батьків (інших законних представників) особи з особливими освітніми потребами;
- ініціативи особи, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» з метою проведення моніторингу розвитку особи, але не частіше ніж раз на рік;
- рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами закладу освіти або фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів з метою проведення моніторингу розвитку особи (за згодою батьків);
- визначення потреби у продовженні тривалості здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами, що здобувають загальну середню освіту.
40. У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для осіб, які здобувають загальну середню освіту та тимчасово перебувають за кордоном, або для осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, під час переходу між рівнями освіти строк дії висновку, який використовувався у процесі здобуття освіти на попередньому рівні освіти, продовжується на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду). Повторна комплексна оцінка має бути проведена не пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), повернення здобувача освіти з-за кордону або повернення тимчасово окупованої території, на якій проживає здобувач освіти, під загальну юрисдикцію України та відновлення конституційного ладу України на цій території.
41. У разі коли батьки (один з батьків) або законні представники особи з особливими освітніми потребами не погоджуються з висновком про комплексну оцінку, вони можуть звернутися до відповідного структурного підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою для організації проведення повторної комплексної оцінки.
Протягом 10 робочих днів з дати звернення батьків (одного з батьків) або законних представників відповідний структурний підрозділ з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою зобов’язаний організувати проведення повторної комплексної оцінки особи з особливими освітніми потребами за місцем її проживання (перебування)/навчання чи в іншому місці за попереднім погодженням з батьками (одним з батьків) або законними представниками.
42. Повторна комплексна оцінка може проводитися за всіма або окремими напрямами залежно від освітніх потреб особи з особливими освітніми потребами та наявної інформації про її розвиток.
43. За результатами повторної комплексної оцінки складається висновок про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи (додаток 6), який зберігається в АС «ІРЦ», що є основою для розроблення індивідуальної програми розвитку особи з особливими освітніми потребами, надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, у разі потреби продовження тривалості здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами, що здобувають загальну середню освіту.
Висновок про комплексну оцінку повинен містити категорію (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів) та інформацію щодо ступеня їх прояву; рівень підтримки для організації інклюзивного навчання (відповідно до додатка 1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 51, ст. 1735; 2021 р., № 62, ст. 3908), та додатка 1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774).
Організація системного кваліфікованого супроводу, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами
44. Організацію системного кваліфікованого супроводу, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюють фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру, які:
- надають допомогу в організації освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами, передбаченій її індивідуальною програмою розвитку;
- беруть участь у команді психолого-педагогічного супроводу особи в закладі освіти, участь у розробленні її індивідуальної програми розвитку;
- надають у разі потреби іншу методичну допомогу педагогічним працівникам закладу освіти та/або допомагають у залученні додаткових спеціалістів, які можуть надати практичну консультативну допомогу у складних випадках, тощо;
- консультують батьків (інших законних представників особи) щодо роботи з особою з особливими освітніми потребами вдома, особу, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»;
- виконують інші обов’язки відповідно до завдань Богодухівського ІРЦ та посадових обов’язків.
45. Системний кваліфікований супровід, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг спрямовані на:
- запобігання виникненню освітніх труднощів, їх мінімізацію в осіб з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу;
- соціалізацію осіб з особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності та відповідних компетенцій;
- сприяння розвитку потенціалу в осіб з особливими освітніми потребами з подальшим визначенням їх професійної орієнтації;
- формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти;
- забезпечення розвитку навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості;
- запобігання посиленню психологічної травми.
46. Тривалість робочого тижня педагогічних працівників Богодухівського ІРЦ, в тому числі його керівника, становить 36 годин на тиждень та включає час, необхідний для виконання ними завдань інклюзивно-ресурсного центру, визначених цим Положенням, та посадових обов’язків, передбачених трудовим договором та/або посадовою інструкцією, зокрема:
- проведення комплексної оцінки;
- здійснення системного кваліфікованого супроводу;
- надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
- провадження інших видів діяльності, що забезпечують виконання завдань Богодухівського ІРЦ, визначених цим Положенням.
Кадрове забезпечення інклюзивно-ресурсного центру
47. Керівництво діяльністю Богодухівського ІРЦ здійснює директор, який призначається на посаду строком на шість років на конкурсній основі та звільняється з посади Засновником.
Рішення про проведення конкурсу приймається Засновником Богодухівського ІРЦ:
- одночасно з прийняттям рішення про утворення нового інклюзивно-ресурсного центру;
- не менш як за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з директором Богодухівського ІРЦ;
- не пізніше ніж протягом десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з директором Богодухівського ІРЦ, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.
Конкурс на посаду директора інклюзивно-ресурсного центру проводиться відповідно до положення про конкурс, затвердженого Засновником.
На посаду директора інклюзивно-ресурсного центру призначається особа, яка має вищу освіту не нижче освітнього ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальністю «Спеціальна освіта» («Корекційна освіта», «Дефектологія») або «Психологія» («Практична психологія») та стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менш як п’ять років та яка пройшла конкурсний відбір і визнана переможцем конкурсу відповідно до порядку, затвердженого Засновником.
48. Директор Богодухівського ІРЦ:
1) планує та організовує роботу, видає відповідно до компетенції накази, контролює їх виконання, затверджує посадові інструкції фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру;
2) призначає на посаду працівників інклюзивно-ресурсного центру, звільняє їх із займаної посади відповідно до законодавства, затверджує посадові інструкції працівників інклюзивно-ресурсного центру, заохочує працівників інклюзивно-ресурсного центру і накладає на них дисциплінарні стягнення;
3) створює належні умови для продуктивної праці фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру, підвищення їх фахового і кваліфікаційного рівня, впровадження сучасних методик проведення психолого-педагогічної оцінки, новітніх технологій надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами;
4) розпоряджається за погодженням із Засновником в установленому порядку майном Богодухівського ІРЦ та його коштами, формує кошторис, укладає цивільно-правові угоди, забезпечує ефективність використання фінансових та матеріальних ресурсів;
5) забезпечує охорону праці, дотримання законності у діяльності установи;
6) представляє Богодухівський ІРЦ у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;
7) подає засновнику річний звіт про діяльність установи;
8) видає відповідно до компетенції накази, контролює їх виконання;
9) діє від імені Богодухівського ІРЦ без довіреності;
10) залучає юридичних та фізичних осіб до виконання завдань Богодухівського ІРЦ шляхом укладення з ними цивільно-трудових договорів відповідно до своєї компетенції;
11) може вносити Засновнику пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності Богодухівського ІРЦ.
49. Діяльність Богодухівського ІРЦ забезпечують педагогічні працівники - директор, завідувач філії (за наявності філії), фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру (практичні психологи, вчителі-реабілітологи, вчителі-логопеди, інші вчителі-дефектологи).
У разі коли кількість дітей, які проживають на території територіальної громади (району) або у місті (районі міста), перевищує відповідно 7 та 12 тис., Богодухівський ІРЦ додатково залучає необхідних фахівців. До штатного розпису інклюзивно-ресурсного центру додаткові посади фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру вводяться за рішенням його Засновника із розрахунку 0,5 ставки на кожну додаткову тисячу дитячого населення, яке проживає на території відповідної територіальної громади та яке Богодухівський ІРЦ обслуговує.
Штатний розпис Богодухівського ІРЦ передбачає посади інших працівників (адміністратор інклюзивно-ресурсного центру, головний бухгалтер, бухгалтер, сестра медична (брат медичний), юрист, водій тощо), які забезпечують господарсько-обслуговуючу та іншу діяльність інклюзивно-ресурсного центру.
Штатний розпис Богодухівського ІРЦ затверджує його Засновник відповідно до законодавства. До штатного розпису Богодухівського ІРЦ додаткові посади вводяться за рахунок спеціального фонду.
50. На посади педагогічних працівників Богодухівського ІРЦ призначаються особи, які є громадянами України, вільно володіють державною мовою, мають вищу педагогічну (психологічну) освіту ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальностями «Спеціальна освіта» (для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266 «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» (Офіційний вісник України, 2015 р., № 38, ст. 1147), за спеціальностями «Дефектологія», «Корекційна освіта» (за нозологіями) або «Психологія» («Практична психологія»), стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи або роботи за фахом не менш як два роки, у порядку, встановленому трудовим законодавством.
51. Призначення на посади педагогічних працівників Богодухівського ІРЦ здійснюється директором центру.
52. Обов’язки директора та інших працівників інклюзивно-ресурсного центру визначаються відповідно до законодавства та посадових інструкцій, затверджених директором Богодухівського ІРЦ.
53. На педагогічних працівників Богодухівського ІРЦ поширюються умови оплати праці, умови надання щорічних відпусток та інші пільги, встановлені законодавством для педагогічних працівників спеціальних закладів загальної середньої освіти.
54. У разі потреби Богодухівський ІРЦ може залучати додаткових фахівців шляхом укладання цивільно-правових угод.
55. МОН з метою створення умов для здобуття освіти осіб з особливими освітніми потребами в межах своїх повноважень:
1) здійснює координацію діяльності органів управління освітою та Богодухівського ІРЦ;
2) забезпечує створення та функціонування (адміністрування) АС «ІРЦ»;
3) взаємодіє з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, охорони здоров’я, закладами і установами системи соціального захисту населення, а також громадськими об’єднаннями.
56. Для забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, АС «ІРЦ» забезпечує передачу до бази даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти та програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» інформації про осіб з особливими освітніми потребами та їх психолого-педагогічну оцінку розвитку, а також про відповідних суб’єктів освітньої діяльності.
57. Інформація до Єдиної державної електронної бази з питань освіти та програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» передається у процесі оновлення в АС «ІРЦ» та доповнює профіль особи та закладу освіти у складових зазначеної електронної бази: Реєстрі суб’єктів освітньої діяльності, Реєстрі здобувачів освіти, Реєстрі документів про освіту, Реєстрі дітей дошкільного та шкільного віку, довідниках здобувачів освіти та закладів освіти програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту».
Управління діяльністю інклюзивно-ресурсного центру
58. Адміністрування функціонування АС «ІРЦ» здійснює визначена МОН установа, що належать до сфери його управління.
59. Обласні органи управління освітою забезпечують (далі- Департамент):
1) використання та наповнення даними АС «ІРЦ» у взаємодії між інклюзивно-ресурсними центрами та закладами освіти;
2) розгляд звернень стосовно діяльності Богодухівського ІРЦ в установленому законодавством порядку;
3) здійснення координації роботи Богодухівського ІРЦ та забезпечення здійснення контролю за його діяльністю, дотриманням вимог законодавства та цього Положення;
4) здійснення контролю за дотриманням права дітей, у тому числі дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, на інклюзивне навчання;
5) надання рекомендацій органам місцевого самоврядування щодо утворення інклюзивно-ресурсних центрів;
6) визначення потреби регіонів у фахівцях різних спеціальностей для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, формування регіонального замовлення на їх підготовку.
60. Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук:
1) розробляє методичні рекомендації щодо роботи фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів, впровадження доказових методик у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами відповідно до категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів);
2) проводить дослідження та поширення новітніх освітніх технологій з метою покращення роботи інклюзивно-ресурсних центрів;
3) проводить аналіз застосування методик комплексного психолого-педагогічного супроводження осіб з особливими освітніми потребами, форм і методів навчання, технічних засобів тощо.
61. Органи місцевого самоврядування:
1) утворюють, реорганізовують та ліквідовують Богодухівський ІРЦ, затверджують та змінюють його склад, графік роботи, організовують та проводять конкурси на зайняття посади директора;
2) призначають на посаду та звільняють з посади директора Богодухівського ІРЦ;
3) заслуховують звіт про діяльність Богодухівського ІРЦ;
4) залучають необхідних фахівців для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг шляхом укладення цивільно-правових угод відповідно до запитів установи;
5) забезпечують створення матеріально-технічних умов, необхідних для функціонування Богодухівського ІРЦ та організації інклюзивного навчання;
6) проводять моніторинг виконання рекомендацій Богодухівського ІРЦ підпорядкованими їм закладами освіти.
Ведення ділової документації інклюзивно-ресурсного центру
62. Для організації та обліку роботи фахівці (консультанти) інклюзивно-ресурсного центру ведуть документацію в електронній або паперовій формі, зокрема:
1) річний план роботи Богодухівського ІРЦ;
2) річний план роботи фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру;
3) щотижневі графіки роботи Богодухівського ІРЦ та фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру;
4) особові справи осіб, які пройшли комплексну оцінку;
5) із використанням системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів:
- журнал обліку заяв щодо проведення комплексної оцінки (додаток 7 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 765 від 21.07.2021, №1491 від 24.12.2024);
- журнал обліку висновків про комплексну оцінку (додаток 8 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 617 від 22.08.2018, № 765 від 21.07.2021, №1491 від 24.12.2024);
- річний звіт інклюзивно-ресурсного центру;
6) журнал обліку надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами ( додаток 9 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ №1491 від 24.12.2024).
Матеріально-технічна база та фінансово-господарська діяльність
63. Матеріально-технічна база Богодухівського ІРЦ включає будівлі, споруди, приміщення, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі.
64. Майно, закріплене за Богодухівським ІРЦ, належить йому на праві оперативного управління та не може бути вилученим, якщо інше не передбачено законодавством.
65. Фінансування Богодухівського ІРЦ здійснюється Засновником відповідно до законодавства.
66. Фінансово-господарська діяльність Богодухівського ІРЦ провадиться відповідно до бюджетного законодавства, законодавства про освіту та інших нормативно-правових актів.
67. Джерелами фінансування Богодухівського ІРЦ є кошти Засновника, благодійні пожертви юридичних та фізичних осіб, інші джерела, не заборонені законодавством, у тому числі кошти, одержані за надання додаткових освітніх та інших платних послуг, гранти, дарунки, інші надходження, одержані від юридичних та фізичних осіб.
Богодухівський ІРЦ має право надавати платні послуги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності» (Офіційний вісник України, 2010 р., № 67, ст. 2410; 2018 р., № 68, ст. 2289).
Надходження, отримані Богодухівським ІРЦ за надання платних послуг та за рахунок інших додаткових джерел фінансування, в установленому законодавством порядку використовуються для забезпечення діяльності інклюзивно-ресурсного центру, передбаченої його установчими документами.
Богодухівський ІРЦ самостійно розпоряджається надходженнями від надання платних послуг та інших додаткових джерел фінансування, передбачених його установчими документами.
Припинення інклюзивно-ресурсного центру
68. Діяльність Богодухівського ІРЦ припиняється в результаті його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Рішення про реорганізацію або ліквідацію центру приймається Засновником. Припинення діяльності установи здійснюється комісією з припинення (комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією), утвореною в установленому законодавством порядку.
69. Під час реорганізації Богодухівського ІРЦ його права та обов’язки переходять до правонаступника, що визначається Засновником.
70. Богодухівський ІРЦ, що є юридичною особою, вважається реорганізованим (ліквідованим) з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відповідного запису в установленому порядку.
Секретар міської ради Рамаз ГАМБАРАШВІЛІ